Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(48)
Forma i typ
Książki
(45)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(18)
Proza
(4)
Audiobooki
(3)
Dostępność
dostępne
(55)
wypożyczone
(2)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(44)
Czytelnia
(3)
Filia nr 2
(11)
Autor
Zimna Elżbieta
(4)
Mikołajewski Jarosław (1960- )
(3)
Bieroń Tomasz (1963- )
(2)
Diederen-Woźniak Małgorzata
(2)
Gitkiewicz Olga
(2)
Hinz Krzysztof Jacek (1955- )
(2)
Lipczak Aleksandra (1981- )
(2)
Nesterowicz Piotr (1971- )
(2)
Sieczko Jakub
(2)
Springer Filip (1982- )
(2)
Szczygieł Mariusz (1966- )
(2)
Westerman Frank (1964- )
(2)
Ambroziewicz Jerzy (1931-1995)
(1)
Bałuk Kamil (1988- )
(1)
Baňková Markéta (1969- )
(1)
Białoszewski Miron (1922-1983)
(1)
Chudyńska-Szuchnik Katarzyna
(1)
Cima Anna (1991- )
(1)
Dobreva Doroteâ
(1)
Dębicki Tadeusz (1902-1952)
(1)
Faulerová Lucie (1989- )
(1)
Gierak-Onoszko Joanna
(1)
Gierak-Onoszko Joanna (1980- )
(1)
Goc Anna (1987- )
(1)
Godlewski Piotr (1929-2010)
(1)
Grochowska Magdalena
(1)
Hemon Aleksandar (1964- )
(1)
Hulka-Laskowski Paweł (1881-1946)
(1)
Jabłońska Urszula (1980- )
(1)
Kalwas Piotr Ibrahim (1963- )
(1)
Karamon Tomasz
(1)
Kosior Filip (1992- )
(1)
Krall Hanna (1937- )
(1)
Kullberg Fredrik
(1)
Liminowicz Anna
(1)
Miles Tiya (1970-)
(1)
Měrka Petr (1979- )
(1)
Oprzędek Konrad (1984- )
(1)
Ostaszewska Maja (1972- )
(1)
Pezda Aleksandra
(1)
Piątek Grzegorz (1980- )
(1)
Poprawa Adam (1959- )
(1)
Rient Robert
(1)
Ryziński Remigiusz (1978- )
(1)
Sprengel Aleksandra
(1)
Stanisławska Olga
(1)
Stančík Petr (1968- )
(1)
Stuhr Maciej (1975- )
(1)
Szot Wojciech (1986- )
(1)
Szperkowicz Jerzy (1934- )
(1)
Słomczyński Szymon (1988- )
(1)
Tobar Héctor (1963- )
(1)
Tyszowiecka Teresa
(1)
Třešňák Vlastimil (1950- )
(1)
Vopěnka Martin (1963- )
(1)
Vopěnka Martin (1968- )
(1)
Więckowski Maciej (1982- )
(1)
Wołosiuk Krzysztof (1984- )
(1)
Wróbel Agata (tłumaczka)
(1)
Čapek Karel (1890-1938)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(20)
2010 - 2019
(28)
Okres powstania dzieła
2001-
(22)
1901-2000
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(48)
Język
polski
(48)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(10)
Literatura czeska
(4)
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Życie codzienne
(3)
Ambasadorowie
(2)
Bezrobocie
(2)
Castro, Fidel (1926-2016)
(2)
Dyplomacja polska
(2)
Dziecko maltretowane
(2)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(2)
Hinz, Krzysztof Jacek (1955- )
(2)
Internaty
(2)
Kobieta
(2)
Korespondenci zagraniczni
(2)
Lekarze
(2)
Niemcy (naród)
(2)
Objawienia maryjne
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Poeci polscy
(2)
Pogotowie ratunkowe
(2)
Polacy
(2)
Praca
(2)
Ratownicy medyczni
(2)
Rewolucja kubańska (1956-1959)
(2)
Społeczeństwo
(2)
Szkolnictwo
(2)
Służba zdrowia
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Adaptacja kulturowa
(1)
Afroamerykanie
(1)
Antologia
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Architektura krajobrazu
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura szwedzka
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Bariery komunikacyjne
(1)
Budownictwo drewniane
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Buszmeni
(1)
Czesi
(1)
Degradacja środowiska
(1)
Dębicki, Tadeusz (1902-1952)
(1)
Eksmisja
(1)
Emigracja
(1)
Epidemie
(1)
Estetyka
(1)
Feminizm
(1)
Fotografia dokumentalna
(1)
Fotografia krajobrazu
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Ginczanka, Zuzanna (1917-1944)
(1)
Głusi
(1)
Handel ludźmi
(1)
Handel niewolnikami
(1)
Hemon, Aleksandar (1964- )
(1)
Homoseksualizm
(1)
Humor
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Islam
(1)
Język migowy
(1)
Klęski elementarne
(1)
Komunikacja miejska
(1)
Kryzys finansowy (2007)
(1)
Kryzys gospodarczy
(1)
Lekarze rodzinni
(1)
Lesbijki
(1)
Letniska
(1)
Literatura polska
(1)
Ludność miejska
(1)
Ludy tubylcze
(1)
Malarstwo czeskie
(1)
Malarze
(1)
Marihuana
(1)
Miasta
(1)
Miejsce znaczące
(1)
Mieszkańcy wsi
(1)
Migracje
(1)
Mikołajewski, Jarosław (1960- )
(1)
Mina San José
(1)
Mitologia afrykańska
(1)
Miłość
(1)
Narkotyki
(1)
Niewolnictwo
(1)
Nosorożec
(1)
Nowoczesność
(1)
Osoby zaginione
(1)
Ospa
(1)
Oszustwo
(1)
PRL
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Patologia społeczna
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze
(1)
Pisarze amerykańscy
(1)
Pisarze bośniaccy
(1)
Pisarze polscy
(1)
Planowanie przestrzenne
(1)
Pociągi
(1)
Polityka społeczna
(1)
Postęp
(1)
Pożar
(1)
Pracownicy naukowi
(1)
Temat: dzieło
Matka Boska Bardzka (figura)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(9)
2001-
(9)
1945-1989
(7)
1801-1900
(3)
1989-2000
(3)
1901-
(2)
2001-0
(2)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Hiszpania
(2)
Kuba
(2)
Praga (Czechy)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Bardo (woj. dolnośląskie, pow. ząbkowicki, gm. Bardo)
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Copiapó (Chile)
(1)
Demokratyczna Republika Konga
(1)
Egipt
(1)
Gmina Zabłudów (woj. podlaskie, pow. białostocki)
(1)
Kamerun
(1)
Kanada
(1)
Mazury
(1)
Niemcy
(1)
Otwock (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
PRL
(1)
Perły (woj. warmińsko-mazurskie, pow. węgorzewski, gm. Węgorzewo)
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szwecja
(1)
Tokio (Japonia)
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Wsie
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Zabłudów (woj. podlaskie, pow. białostocki, gm. Zabłudów)
(1)
Gatunek
Reportaż
(15)
Reportaż polski
(14)
Powieść
(4)
Powieść czeska
(4)
Biografia
(2)
Biografie
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Literatura podróżnicza polska
(2)
Reportaż problemowy
(2)
Audiobooki
(1)
Kryminał
(1)
Książki mówione
(1)
Opowiadanie czeskie
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pamiętniki holenderskie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Poezja polska
(1)
Reportaż amerykański
(1)
Reportaż holenderski
(1)
Sensacja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(13)
Historia
(7)
Architektura i budownictwo
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Religia i duchowość
(1)
48 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Świdermajerowie / Katarzyna Chudyńska-Szuchnik ; zdjęcia Filip Springer. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2023. - 322, [5] stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
Porzucili miasto, by na piaskach zbudować lepszą przyszłość. Dla siebie i innych. Jakób Dietrich, Jan Świech, Stanisław Russek i Izaak Wolfling – czterej budowniczowie podwarszawskich willi i pensjonatów. Ich rodziny, współpracownicy, przyjaciele, potomkowie. Inwestorki i inwestorzy ze stolicy. Przedsiębiorcy budowlani, inżynierowie, architekci. Kobiety prowadzące pensjonaty. Właściciel tartaku. Nielegalni piekarze. Lokatorzy kwaterunkowi. Świdermajerowie. Łączyły ich letnie tryby. Zostały po nich drewniane domy nanizane na nitkę linii otwockiej. Wczoraj pałace z bajek, dziś często rudery. Stawiane dla zysku, teraz generują wydatki. Od czasu do czasu któryś z nich płonie, bo działka jest cenniejsza bez niego. Nieliczni zapaleńcy próbują je ratować. Wtedy taki wskrzeszony dom zaczyna na nowo opowiadać przeszłość. Katarzyna Chudyńska-Szuchnik wsłuchuje się w opowieści zaklęte w architekturze uzdrowiskowej. Bada jej przeszłość i pyta o przyszłość. Tworzy osobisty leksykon drewnianych świdermajerów. Są w nim domy torty, domy duchy, domy ogniska, domy uśpione i domy wskrzeszone, domy skarbonki i domy bezpańskie. To opowieść o tożsamości, którą najłatwiej jest zatracić, wygodniej przekształcić. Najtrudniej utrzymać. [Nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XIV 2 [Regionalia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Stehlík)
To powieść o tym, że najtrudniejsze walki toczymy we własnej głowie.
Marie lubi dotykać nieznajomych. Intencjonalnie. „Kiedy kasjer daje mi resztę – wyznaje – przywieram palcami do jego dłoni, jakbym chciała się do niej przykleić”. Pcha się w kolejkach, siada w ścisku. Staje wśród czekających na metro lub tramwaj. „A kiedy jesteśmy już w środku, opieram się o nich, chwytam poręcz kilka centymetrów od cudzej dłoni, a potem pomału, pomalutku, po-ma-lu-sień-ku przysuwam swoją coraz bliżej i bliżej”.
Obawia się, że chyba nigdy nie była w pełni sobą. „Zawsze tylko pomieszkiwałam w światach innych ludzi. Wprowadzałam się do nich jak do cudzych domów”. Czuje się jak „rama bez obrazu. Szczotka bez szufelki. Półprosta. Nieskończone zda…”.
Środki lokomocji dają jej szansę na bliskość, zaś podróż koleją – możliwość rozmowy z samą sobą. Do wtóru stukotu kół wagonów, przy akompaniamencie rytmicznych dźwięków pociągu Marie snuje opowieść – o sobie, o rodzinie i słodko-gorzkim dzieciństwie, o poszukiwaniu sensu na warsztatach medytacji i kursach reiki, o siostrze, która niespodziewanie odeszła, i pustce, której nie sposób zasypać. O strachu przed nieistnieniem. A także o wszystkich, którzy dobrowolnie zdecydowali się na śmierć.
W myślach Marie wciąż powraca dziewczyna, która na miejsce ostatnich chwil swojego życia wybrała tory praskiego metra.
To konsekwentnie rytmiczna proza jak konsekwentny jest rytm jadącego pociągu. Pisarz Jáchym Topol powiedział, że jest pod wielkim wrażeniem książki – tego rytmu właśnie, jej dialogów i konstrukcji. W 2021 roku Śmierteńka zdobyła Nagrodę Literacką Unii Europejskiej. Czescy krytycy są zgodni: to jedna z najciekawszych czeskich powieści ostatnich lat.
[https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5084840/smiertenka]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
O dostępność zapytaj w bibliotece (1 egz.)
Książka
W koszyku
Worek jest pojemny: pomieścił znoszoną sukienkę, trzy garście orzechów pekan oraz warkocz Rose. Dzięki tym przedmiotom dziewięcioletnia Ashley wiedziała, że chociaż sprzedali ją handlarze niewolników, nigdy nie zostanie sama, bo matka sercem będzie przy niej. Służył kolejnym pokoleniom kobiet: najpierw zniewolonej Rose, potem jej zniewolonej córce Ashley, aż w końcu prawnuczce Ruth. Ta ostatnia wyszyła na worku jego historię, kończąc ją słowami swojej prababci: „Moja Miłość jest w nim na zawsze”. Płócienny worek – świadek historii czarnych kobiet – jest jednak dowodem nie tylko ich cierpienia, ale przede wszystkim siły i triumfu. Piekło niewolnictwa Karoliny Południowej, rozdzielanie rodzin przez dopisywanie ich członków do listy mebli i odbieranie im godności – to nie wystarczyło, by zatrzymać słowa miłości matki do córki, by zniszczyć rodzinne więzy podtrzymywane wbrew przeciwnościom losu. Tiya Miles snuje opowieść o życiu Rose, Ashley i Ruth, szukając ich śladów w źródłach nierzadko rażąco niekompletnych ze względu na systemowe pomijanie w nich czarnych. Autorka wypełnia luki w dokumentach, odwołując się do przedmiotów życia codziennego, i opowiada w ten sposób wielowymiarową historię niewolnictwa i późniejszej niepewnej wolności w Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu pokazuje, czym dla zniewolonej czy zniewolonego była garść orzechów, jak wyzwalające, ale i niebezpieczne mogło być posiadanie porządnej sukienki oraz jaka otucha płynęła z możliwości okrycia się, kiedy stało się na podeście aukcyjnym. Nawet jeśli za okrycie służył jedynie płócienny worek.
Książka Wszystkie rzeczy na drogę ­zdobyła wiele nagród, między innymi National Book Award w kategorii non-fiction. Została też ogłoszona jedną z najlepszych książek 2021 roku według krytyków z „Washington Post”, „New York Times” i „Kirkus Reviews”. [Nota wydawcy]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(7) (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Stehlík)
Pan Moritz jest czeskim malarzem. Utrzymuje się z malowania żółtych obrazów dla Chińczyków mieszkających w Niemczech. Jest przekonany, że uwielbiają żółty kolor. Wynajmuje mieszkanie wspólnie ze swoim przyjacielem, również czeskim emigrantem. Każdy dzień rozpoczynają od rytuału jajka: „Pan Moritz podszedł do stołu, siadł na jednym z dwóch krzeseł i, jak co rano, obtłukł swe jajko o kant biurka. – Niech pan nie obtłukuje co rano swego jajka o moje biurko! – zaprotestował pan Prag, jak co rano”. Nad ich rutynowym życiem wisi tajemnica zniknięcia rodziców pana Moritza, któremu jest ona najzupełniej obojętna, za to intryguje jego przyjaciela i staje się w konsekwencji katalizatorem festiwalu słodko-gorzkich znajomości. Powieść Třešňáka może być uzupełnieniem losów Czechów opisywanych przez Mariusza Szczygła w Gottlandzie. „Pewien komik – pisał Szczygieł – występuje dla żołnierzy pogranicza i ucieka z rodziną do Niemiec podczas przerwy w występie. Akurat nikt nie pilnuje granicy, bo wszyscy czekają na drugą część programu. (…) Były ambasador w Bułgarii ucieka ukryty w dużej skrzyni na książki, którą ambasador Meksyku zgłasza jako bagaż osobisty”. Tak wyglądały ucieczki z Czechosłowacji po zwycięstwie komunistów w 1948 roku i zamknięciu kraju. Rodzice tytułowego pana Moritza także zbiegli za granicę. W dniu ucieczki – 16 kwietnia 1950 roku – zrobili sobie wspólne zdjęcie. Pan Moritz miał wtedy dziewięć miesięcy. „Już przed fotografowaniem ojciec napoił mnie odwarem z maku i wlał we mnie jeszcze pół setki rumu. Potem owinęli mnie w koce i śpiącego położyli w bagażniku starego forda stanowiącego własność mojego stryja. Położyli mnie w przegródce na zapasowa oponę i przykryli skrzynką z narzędziami” – opowiada główny bohater. Po przebudzeniu nigdy już rodziców nie zobaczył. To zdjęcie staje się dla Třešňáka, który w powieści przyjmuje pseudonim pan Prag (po niemiecku Praga),inspiracją do śledztwa, co naprawdę przydarzyło się rodzicom Moritza. Mikropowieść Vlastimila Třešňáka inspirowana jest emigracyjnym życiem – jego własnym i Václava Martínka, przyjaciela pisarza. Akcja nie ma w sobie krztyny patosu. Cechują ją raczej lekkość i sarkazm Kurta Vonneguta. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5054508/to-co-najistotniejsze-o-panu-moritzu]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Reporterska)
Zanim napisał "Pamiętnik z powstania warszawskiego", był dziennikarzem. Na każdym rogu ta sama truskawka to zbiór nigdy niepublikowanych w formie książki tekstów prasowych Mirona Białoszewskiego. Jego reportaże, impresje reporterskie i wywiady ukazywały się przez niemal pięć lat na łamach „Kuriera Codziennego”, „Wieczoru Warszawy” i „Świata Młodych”. W czerwcu 1946 roku Białoszewski rozpoczął swoją dziennikarską przygodę artykułem napisanym z obozu studentów w Leśnym Zdroju: „Placówka uniwersytecka, położona o trzy kilometry od granicy polsko-czeskiej, pośród dość znacznej ilości repatriantów, ale jeszcze większej Niemców (zawsze pewnych siebie) (…)”. Prowadził czytelników powstańczymi szlakami Starego Miasta („Jeszcze jeden skok przez wyłom na śmietnik, na stołek i… Rybaki 5. Można wyjść na ulicę”). Wszedł na szczyt spalonego wieżowca Prudentialu – przedwojennego symbolu nowoczesności, i chodził po jego belkach konstrukcyjnych niczym linoskoczek, co uwiecznił na zdjęciu fotoreporter, a my przerobiliśmy zdjęcie na rysunek i umieściliśmy go na okładce książki. Narzekał na zaśmiecenie stolicy plakatami („»Uśmiech mody« uśmiecha się do nas co pięć metrów”), opisał warszawskich sprzedawców oszukujących na wadze dorszy („na kilogramie ryb brakuje bardzo często po dwadzieścia deka”) i zachwycał się Oresteją wystawioną przez Teatr Polski. „Chór dziewic w barchanach, bogowie we flaneli, ale Atena w jedwabiu” – pisał o kostiumach aktorów. W cyklu wywiadów pytał mieszkańców stolicy o warunki pracy, pensje, mieszkanie. Osiemnastoletnia Hanna Pitrasiewicz, piaskarka w „płaszczyku wiatrem podszytym”, cieszy się, że kupiła ziemniaki na zimę. Danuta Plebanek, dziewiętnastolatka pracująca w księgarni, marzy o nauce zawodu, ale teraz „musi ze swoimi planami poczekać. Choć straciła tyle lat przez wojnę”. Teksty Białoszewskiego przypadłyby do gustu futurystom: „Migają półnadzy robotnicy niosący narzędzia. W dużej hali działu mechanicznego stoi pośrodku na specjalnym rusztowaniu kadłub naprawionej barki. Obok w dziale kotlarsko-kowalskim miarowy łoskot. W fontannach iskier lśnią stalowe młoty. Wznoszone silnie oburącz mijają się z rozpaloną twarzą – do góry – zamach – w dół…”. I socrealistom: „Marszałkowska uniesie dalej jezdnię ponad nowym Dworcem Gdańskim (nr 6) i wpłynie szeroką rzeką asfaltu na Żoliborz, niosąc jakby w nurtach tej jezdni między nowoczesne, gładkie olbrzymy bloków mieszkalnych odbicia kolumnad i attyk starych, empirowych pałaców”. Na każdym rogu ta sama truskawka to opowieści o mieście dźwigającym się z popowstańczej pożogi i o ludziach straumatyzowanych wojną, którzy próbują ułożyć sobie życie na nowo. To również dokument czasu o zmianach politycznych, które znalazły odbicie w prasie – od tekstów, w których poeta-reporter mógł bawić się językiem, po socrealistyczne produkcyjniaki. Białoszewski pokazuje w swoich reportażach miasto, które – jak pisał – „wywyższa [się], włazi pod górę, po skarpie, po wieżowcach, świeci, spada, topi się w wodzie, drży, całe od góry do dołu, gasi, zapala, zmąca, i od początku…”. Na każdym rogu ta sama truskawka to Miron Białoszewski od początku. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5010181/na-kazdym-rogu-ta-sama-truskawka-1946-1950]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-92 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nie hańbi / Olga Gitkiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2017. - 217, [2] strony ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 308 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Różewicz : rekonstrukcja. T. 1 / Magdalena Grochowska. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, copyright 2021. - 535, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
Na pytanie: „Kim jesteś?”, Tadeusz Różewicz odpowiedział przed laty: „Kto mnie uważnie czyta, ten wie”. Z jego utworami w ręku Magdalena Grochowska podąża za nim przez krajobrazy, wśród których wzrastał, przez idee, które go kształtowały, i przez historię, która przełamała jego los. W pierwszym tomie reporterskiej biografii poety autorka wnika w dzieje rodziny. Rekonstruuje okoliczności, w jakich żydowska dziewczynka – matka Różewicza – opuściła swe gniazdo, a później wymknęła się Zagładzie. Odtwarza dramat żołnierza AK, którego presja polityczna uczyniła dezerterem. I dramat człowieka poparzonego wojną, który zrewolucjonizował polską poezję, choć „po Auschwitz” miała zamilknąć. Grochowska opowiada czule o jego powrocie do życia w latach krakowskich i gliwickich, o Różewiczu mężu, ojcu, synu. Ukazuje uwikłanie w socrealizm i uwolnienie, narodziny Różewicza dramatopisarza. Magdalena Grochowska nie odpowiada wprost na pytanie o to, jakim był człowiekiem, ale odsłania jego nieznane dotąd twarze. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4994459/rozewicz-rekonstrukcja]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821(091) pol. A/Z (1 egz.)
Książka
W koszyku
Świadek / Robert Rient. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, cop. 2015. - 179, [2] s. ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 (1 egz.)
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pogo / Jakub Sieczko. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2022. - 118, [2] strony ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
Dwa słowa są w tej pracy zakazane: powołanie i bohaterstwo. Jakub Sieczko, lekarz, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, przez sześć lat pracował w stołecznym pogotowiu ratunkowym. To osiem tysięcy godzin na dyżurach, tysiące twarzy, setki tragedii – raczej nie tych z pierwszych stron gazet. Kilka spektakularnych sukcesów i żadnego cudu, bo siły nadprzyrodzone mają na warszawskim Grochowie wolne. Ludzie jeżdżący karetką i nazywani czasem bogami – wcale nimi nie są. Próbują przetrwać w pogotowiu, nie popaść w obojętność lub samodestrukcję. Nie każdemu się to udaje. Obcują z miastem bez filtra i pudru – z Warszawą śmierci, klubów ekskluzywnych i podrzędnych, brudu, głupich porachunków, złamanych serc i przede wszystkim niewidowiskowego, cichego cierpienia. Robią w nieszczęściu, które przytrafia się starym i młodym, bogatym i biednym, sławnym i anonimowym. Wszyscy są równi. I pogo też nie wybiera – jeździ do każdego. Trzech ubranych na pomarańczowo trzydziestolatków musi patrzeć na rozpadające się cudze życia, choć często woleliby odwrócić wzrok. Taka praca, że patrzeć trzeba. Niekiedy udają przed sobą, że wcale nie chce im się płakać. Lekarzowi czasem „bandaż się rozwija”, a czasem ma overbooking nieszczęść. Jednak gdy trzylatek nie zostaje półsierotą, nieszczęście staje się szczęściem. I to jest piękna chwila – zdradliwa, ale najpiękniejsza. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5010179/pogo]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
Pogo / Jakub Sieczko. - [Piaseczno] : Storybox.pl ; [Warszawa] : Audioteka : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, copyright 2022. - 1 płyta audio (CD) (3 godz. 14 min) : digital, stereo. ; 12 cm.
AUDIOBOOK. Książka mówiona w formacie MP3. Jakub Sieczko, lekarz, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii, przez sześć lat pracował w stołecznym pogotowiu ratunkowym. To osiem tysięcy godzin na dyżurach, tysiące twarzy, setki tragedii - raczej nie tych z pierwszych stron gazet. Kilka spektakularnych sukcesów i żadnego cudu, bo siły nadprzyrodzone mają na warszawskim Grochowie wolne. Ludzie jeżdżący karetką i nazywani czasem bogami - wcale nimi nie są. Próbują przetrwać w pogotowiu, nie popaść w obojętność lub samodestrukcję. Nie każdemu się to udaje. Trzech ubranych na pomarańczowo trzydziestolatków musi patrzeć na rozpadające się cudze życia, choć często woleliby odwrócić wzrok. Taka praca, że patrzeć trzeba. Niekiedy udają przed sobą, że wcale nie chce im się płakać. Lekarzowi czasem „bandaż się rozwija”, a czasem ma overbooking nieszczęść. Jednak gdy trzylatek nie zostaje półsierotą, nieszczęście staje się szczęściem. I to jest piękna chwila - zdradliwa, ale najpiękniejsza. [nota wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 A 2210 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Stehlík)
Dziewczyna o imieniu Jana – najpierw nastolatka, a potem studentka – kocha się platonicznie w aktorach Kurosawy, czyta Murakamiego i powoli uzależnia się od Japonii. Niestety, podróż szesnastolatki do Tokio i wypowiedziane lekkomyślnie życzenie („Chcę tu zostać, nie chcę wracać do Czech”) stają się początkiem jej uwiezienia w tokijskiej dzielnicy – Shibuya. Wydaje się, że z labiryntu zdarzeń, kultury i języka nie ma wyjścia. Obudzę się na Shibui to także historia nieco już starszej Jany, studentki japonistyki, która natrafia w uczelnianej bibliotece na tekst Kawashity, zapomnianego pisarza epoki Taishō, i krok po kroku odkrywa tragiczne losy autora, a my poznajemy jego dzieło sprzed stu lat. Powieść Anny Cimy skomponowana jest jako splot trzech linii narracyjnych: opowieści o uwięzionej licealistce, przypadku literackiego śledztwa oraz tekstów Kawashity tłumaczonych przez Janę i jej przyjaciela. Wszystkie trzy wątki łączą się ze sobą i uzupełniają w intrygujący sposób, każdy z nich musi zostać dopowiedziany, aby pozostałe nabrały sensu. Obudzę się na Shibui to świetnie opowiedziana fabuła, rozgrywająca się równolegle w Japonii i w Pradze, napisana kilkoma językami: rozpoczyna się od nieporadnych zapisków nastolatki, a kończy stylizowaną na japońską powieścią sprzed wieku. To debiut Anny Cimy, za który otrzymała w 2019 roku trzy najważniejsze czeskie nagrody literackie: Magnesia Litera w kategorii Odkrycie roku, Nagrodę Jiříego Ortena przyznawaną autorom do trzydziestego roku życia oraz Nagrodę Česká kniha. [Nota wydawcy]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 913(6) (1 egz.)
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 913(6) (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34 (1 egz.)
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głusza / Anna Goc. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Dowody na Istnienie Wydawnictwo, 2022. - 244, [4] strony ; 22 cm.
(Seria Reporterska)
"Słyszaki” – mówią czasem głusi o słyszących. Czy ludzi można opuścić językowo? Nie dać im prawa do języka? Albo za wszelką cenę nakłaniać do nauczenia się innego języka, którym posługuje się większość, chociaż dla wielu z nich to zadanie niewykonalne? Jedno z pierwszych pytań, które zadają słyszący: głusi nie słyszą, ale przecież chyba mogą nauczyć się czytać? Gdy dowiadują się, że nie – nie wszyscy głusi w Polsce potrafią czytać ze zrozumieniem po polsku – słyszący dziwią się jeszcze bardziej: przecież to Polacy, kończą polskie szkoły, żyją w kraju, w którym wiadomości, pisma urzędowe, diagnozy i wyroki są po polsku. Jak to możliwe, że nie znają języka ojczystego? – Jesteśmy niepełnosprawni tylko między wami, słyszącymi – mówi jeden z bohaterów Głuszy. – Gdy jesteśmy sami ze sobą, głusi z głuchymi, możemy używać naszego języka i nie czujemy się inni. Dotąd o głuchych wypowiadali się głównie ci, którzy słyszą. Teraz głusi chcą opowiedzieć o sobie sami. Wychowawca z internatu dla głuchych dzieci bił je i znęcał się nad nimi psychicznie. Głucha kobieta miga, że wychowankowie nie mogli o tym nikomu powiedzieć, bo większość z nich nie potrafiła mówić, a ich matki nie nauczyły się języka migowego. Głucha kobieta w ciąży trafiła do szpital, ale nikt nie wezwał tłumacza. Jej syn, uczeń podstawówki, który umiał migać, musiał przekazać matce, że noworodka nie udało się uratować. W czasie pandemii głucha matka zobaczyła, że nauczycielka ze szkoły dla głuchych mówi do jej syna podczas lekcji online. „Dlaczego ona to robi? – zastanawiała się. – Przecież on nic nie słyszy”. „Jeszcze Porsy nie zdęła,/ lea my żeczamy,/ Co tam obca przemoc wziąła,/ Szablą odbierzemy. Marsz, marsz, Dąbrows,/ Z ziemi fłoskie do Borsy./ Zam twog przewodem/ Złoczym się z narodem” – czyta na głos głuchy Daniel Kotowski. – Tego oczekuje ode mnie Rzeczpospolita Polska – miga. – Artykuł dwudziesty siódmy Konstytucji RP mówi, że „W Rzeczypospolitej Polskiej językiem urzędowym jest język polski”. A więc ja, obywatel głuchy od urodzenia, powinienem mówić. Nawet jeśli nie potrafię, choć przez kilkanaście lat próbowałem się nauczyć. Nawet jeśli nie słyszę swojego głosu. Mam konstytucyjny obowiązek mówić po polsku. Anna Goc, dziennikarka „Tygodnika Powszechnego” i laureatka Stypendium im. Ryszarda Kapuścińskiego, w swojej książce oddaje głos głuchym. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5037259/glusza]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 316 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1. (dostępność ok. 14.07.2024)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej